Børnenes bog om musik - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Brnenes bog om musik

af

Brnenes bog om musik beskriver klart og levende musikkens historie p tvrs af grnserne, fra den tusind r gamle Didgeridoo, klassisk musik og frem til Hip hop. Det er en rejse gennem musikkens excentriske verden, hvor hver epoke har sit eget finurlige fokus. Konkrete kunstnere og instrumenter tages sidelbende i nrmere jesyn fra Beethovens passionerede toner, over slavernes blues til populrmusikken. Bogen giver et indblik i musikkens univers og teknikker og inspirerer til yderligere udforskning af musikken p det praktiske plan. For eksempel med eksempler p cd, der illustrerer bogens pointer.

Aldersgruppe: 8 - 15

-FAGBOG FOR BRN!

Med en unik formidling igennem billeder, korte overskuelige tekster og musikstykker prsenteret p en medflgende cd, er Brnenes bog om musik et flot bud p musikhistorisk formidling samlet i n bog for brn.

Brnenes bog om musik er oprindeligt udgivet af Penguin, og nu oversat fra engelsk. Det er en farvestrlende, fyldig og i sit emnefelt detaljeret bog, der henvender sig bredt. Her er bde mere generelle opslag om musikinstrumenter, orkesteret og en hel masse lidt mere detaljeret om forskellige komponister og musikgenre. Lseren prsenteres for musikken hos forskellige folkeslag, ligesom vi lre om teknik og meget andet. Ved flere af de forskellige opslag, er der henvisning til den medflgende cd sledes at man kan hre et konkret eksempel p, hvordan det pgldende musiktema lyder i virkeligheden. Det er rigtig fin lille detalje som fortjener stor ros!

Det overfldige tekst virker til at vre skret vk, med fokus p give den unge lser en lille introduktion til de mange forskellige musikgenre, stilarter, komponister m.v. som bogen er rundt om. Og bogen kommer rundt om rigtig meget! P den mde kan bogen vel nok betegnes som en utrolig fin lille indfring og (frste) egentlige guide til store musikkens verden.

Bogens layout fortjener en srlig omtale, da det i sig selv medvirker til at gre bogen bde interessant og spndende. Vi tryllebindes af musikkens store forunderlige verden med alverdens eksotiske instrumenter fra fjerne kulturer, instrumenter fra gamle tider og billeder af store komponister der engang har levet, ligesom vi m beundre store populrnavne i musikken der er net s bredt ud. Musikken skildres i hele dens store bredde og det er flot formidlet igennem tegninger, billeder og tekst opsat p forskellig vis - altsammen appelerer til at blive lst og set!

Der er s mange indgange til musikkens verden, men med Brnenes bog om musik fr barnet og den unge lser en fin forstelse for, hvor mange vidt forskellige ting musik kan vre. P den mde bidrager bogen til at vise, musikkens herlighed og store evne til at forsknne tilvrelsen. Bedre kunne det vel nppe vre?

Kb Brnenes bog om musik online