Nitro og myten om julemanden: en julehistorie i 24 afsnit - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Nitro og myten om julemanden: en julehistorie i 24 afsnit

af Nina Askov

Sjov og spndende julehistorie i 24 afsnit. Nitro er ikke som andre nisser. Han kan ikke kende forskel p rd og grn, han er allergisk overfor gran og sne, og bare lugten af risengrd giver ham kvalme Det gr rligt talt livet som nisse ret besvrligt. Men heldigvis har Nitro sin gode veninde Nirana. Sammen finder de to en gammel dagbog. Her har Nitros tipoldefar skrevet om en port til menneskenes verden, men det kan da ikke passe. Mennesker findes da ikke eller gr de? Nitro og myten om julemanden er en morsom og spndende julefortlling i 24 afsnit om racersldelb, legetjsbyggeri, julemandsmysterier og nissevenskab. Hvert afsnit fylder cirka 3-4 sider og er illustreret med flotte tegninger af Anja Gram.

Aldersgruppe: 5-11

-Julekalenderhistorien om Nitro og hans sde veninde Nirana er en dejlig og fornjelig fortlling, der egner sig perfekt til brnefamilien. I kan bde bruge den som kalnderbog i hele december men ogs som almindelig oplsningsbog i julen da bogens fortlling ikke flger kalenderen slavisk og sledes ogs starter et stykke inde i december. P den mde er fortllingen alletiders til familier der gerne vil have en bog, der kan lses bde som julekalender men ogs som almindelig (jule-)oplsningsbog, nr tiden er til det.

I bogen mder vi nissen Nitro, der ikke er som alle de andre nissebrn. Nitros familie er racersldekrer - men ikke Nitro. Han er selvflgelig noget helt for sig selv! Til hverdag gr han i skole sammen med sin bedste ven pigen Nirana. I skolen er han dygtig til at opfinde nyt legetj, men ellers gr det knap s godt i de forskellige fag.
Desvrre kan Nitro ikke tle alt det, der har med julen at gre. Nitro kan slet ikke kende forskel p farverne rd og grn. Han er tilmed allergisk over for gran og sne, og s fr han kvalme af lugten af risengrd! Nitro skal flytte op p loftet. Sammen med Nirana finder han en gammel dagbog der er skrevet af Nitros tipoldefar. Dagbogen indeholder en port til menneskenes verden og de to drager af sted p eventyr. Her mder de Sille og Thomas - to menneskebrn. De oplever ogs hvordan julemanden er gjort til en legende.

Hver kapitel er blot p 3-4 sider og det er en rigtig fin hjtlsningsbog for brn der gr i brnehave eller for brn i indskolingen. Brnene vil nyde de dejlige illustrationer af Anja Grams og den klassiske fortlling om hjlpsomme nisser, juemanden og ideen om, at de sde nisser gemmer sig i en parallelverden. Med racersldekrende nisser og legetjskyndige nisser er der lagt op til masser af morskab! Forfatteren Nina Askov krydre fortllingen med magi og nisseljser p bedste vis, og serverer en herlig julekalenderfortlling der varmt kan anbefales!

Kb Nitro og myten om julemanden: en julehistorie i 24 afsnit online