Børnenes bog om kunst - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Brnenes bog om kunst

af FAGBOG fra Penguin

Brnenes bog om kunst beskriver klart og levende kunstens historie p tvrs af grnserne, fra tusind r gamle hulemalerier til abstrakt ekspressionisme. Det er en rejse gennem billedkunstens og skulpturens excentriske verden, hvor hver epoke har sit eget finurlige fokus, med humor, leg og farver i centrum. Konkrete kunstnere og gennemgende motiver tages sidelbende i nrmere jesyn fra Matisse og hans legesyge farvebrug til de forskellige mder dyr er blevet reprsenteret p i kunsten. Bogen giver et indblik i kunstarternes teknikker og inspirerer til yderligere udforskning af kunsten p det praktiske plan. For eksempel med en guide til hvordan man bruger vandfarver eller laver mosaikker. Eller en opfordring til at bruge computeren til at skabe sit eget pop-art-portrt i bedste Andy Warhol-stil. Brnenes bog om kunst er en ambitis og underholdende introduktion til kunstens univers for brn og kunstelskere i alle aldre.

Aldersgruppe: 9-99

-Billedkunst og kunsthistorisk formidling samlet i n bog for brn. Kan det mon fungere og prsenteres p en god mde, der appellere til (frivillig) faglig lsning. S absolut ja!

Brnenes bog om kunst er oprindeligt udgivet af Penguin, og nu oversat fra engelsk af Mogens Wenzel Andreasen. Det er en farvestrlende, fyldig og ret s fantastisk bog om kunst, skrevet til de strre brn. Ved frste jekast en ganske imponerende samling kunst vi her fr lov at opleve!

Som kunstbog for brn er der tale om en uhyre skn bog, der er rummer ganske mange opslag og utallige illustrationer, der er gengivet i rimelig god kvalitet, sledes at man rent faktisk stopper op ved det enkelte billede og mrker efter, hvad det har at sige. Som lser er udfordringen frst og fremmest, at bogen har s meget p sinde og er s detaljerig. jnene kommer nsten p overarbejde men et rigtig spndende arbejde vel at mrke!
Hvor der er et ganske betydeligt og omfangsrigt billedmateriale er teksterne korte og prcise. Alt overfldigt er skret vk, og man fokusere p give den unge lser en lille introduktion til de mange forskellige billedkunstnere bogen er rundt om. Nu og da synes indholdet prioriteret lidt mrkvrdigt, men for den unge lser er det mske netop sjovt at bemrke de pudsige detaljer ved billedkunstnerne og deres liv.

Udover at prsentere et bredt og omfattende udvalg af kunstnere fra den tidlige kunst og i den moderne kunst, beskriver bogen ogs billedhuggerkunsten p samme vis. Hvor de allerfleste kunstnere fr en lille rubrik er enkelte store navne valgt ud, og har sit eget opslag der fortller lidt mere om kunstneres liv og virke. Igen er der dog fokus p gengivelse af vrkerne. Og hvilke vrker! Det er en fornjelse at give sig tid til at bladre og se den megen smukke, specielle og unikkke kunst fra datiden og nutiden.

Brnenes bog om kunst er en fornjelig og farverig rejse gennem billedkunsten og skulpturen som den har udviklet sig fra den blev til og frem til i dag. Her er trods de korte tekster meget at hente for brn med hang til kunst og med glde ved museumsbesg. Vi mder en bred palette af kunstnere, deres motiver isr og lre b. la. ogs om forskellige kunstarters teknikker. Med andre ord en imponerende og inspirerende, smuk og kreativ bog, der kan nydes om og om igen!

Kb Brnenes bog om kunst online