Hobbitten - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Hobbitten

af J. R. R. Tolkien

Tolkiens klassiker "Hobbitten" er hjaktuel i r isr pga Peter Jacksons filmatisering, der har premiere d. 12. december. Med de storslede filmatiseringer af "Ringenes Herre" in mente er der ingen tvivl om, at det bliver en verdensbegivenhed. Her p Gyldendal fejrer vi Tolkien og "Hobbitten" p mange planer, bla. med denne flotte udgave med filmomslag. Desuden er romanen blevet nyoversat af en af Danmark strste Tolkien-kendere, Jakob Levinsen. S ln dig tilbage og nyd den uddelige romanklassiker om hobbitten Bilbo Skker, der meget mod sin vilje bliver udpeget af troldmanden Gandalf til at ledsage tretten dvrge p deres generobringstogt efter den enorme skat, der nidkrt vogtes af dragen Smaug. Og som undervejs tilfldigt render ind i mrkevsenet Gollum og vinder hans mrkelige ring fra ham i en dyst om ordspil og gder.

Aldersgruppe: 10-99

-Eventyret om Hobitten af J. R. R. Tolkien udkom frste gang i 1937 p engelsk, og er samtidig forlber til "Ringenes Herre"-trilogien. Gyldendal har i anledning af 75 r for udgivelsen af Hobitten valgt, at udgive en srlig jubilumsversion samt denne helt igennem udmrkede paperbackudgave med forsidebillede fra den kommende biograffilm med premiere 12. december 2012.

Det store eventyr handler om hobitten Bilbo Skker, der indblandes i en gigantisk episk kamp, for sammen med troldmanden Gandalf og tretten dvrge at genvinde det tabte dvrgekongerige Erebor fra den onde drage Smaug. Hobitten er egentlig en stille og ensom sjl, der lever i fred og ro da Gandalf og de tretten dvrge dukker op for at f ham med sig. Sammen drager de af sted og rejser mod det Ensomme Bjerg for at overvinde dragen Smaug og f drageskatten. Men rejsen skal vise sig lang og farefuld. De m gennemg angreb fra gobliner, et mde med forvandlingsmesteren Beorn, klare en rejse gennem Dysterskoven, hvor mange fare lurer og endda klare at blive fngslet af elverfolket. Da kampen med Smaug oprinder, m hobitten og hans flgegruppe imdlertid sl sig sammen med deres modstandere, fordi de ikke har nogen anden chance for at klare den grusomme Smaug.

Det endelig slag er bogens ubetingede klimaks og skildres enestende af forfatteren. Her tilsidestter elverfolk, dvrge og mennesker deres indbyrdes stridigheder, og de alliere sig mod den enorme mngde gobliner og ulvene. J.R.R. Tolkien formr, at lave en finale s handlingsmttet og tt, at man glder sig over hver en side i bogen. Det er drama, intenst og eventyrligt p n og samme gang!

Hobbitten er klart en rigtig god indgang til J.R.R. Tolkiens store univers. Det er let at komme ind i og forst for tweens og teenagers, der uden besvr selv kan lse bogen her. I paperback udgaven med filmforside, er der desvrre ikke noget kort at orientere sig p, som uden tvivl vil vre nyttigt under lsningen og den lange rejse som vores hobit tager ud p. Derfor kan det anbefales at overveje, at investere i Gyldendals anden genudgivelse der er en flot jubilums-hardback-udgave, med et lille ekstra forord og kort tegnet af forfatteren selv samt tegninger.

Bogen om Hobbitten er med retten en verdensklassiker, der hrer hjemme p enhver reol. Genudgivelsen er en alle tiders chance for at introducere familiens strre brn for Hobbitten, og selv snuppe en genlsning af et klassisk eventyr om det gode og det onde. Med sin fantastiske eventyrfortlling og unikke formidling, er J.R.R. Tolkien endnu i dag et forgangsbillede for fantasy og gode mesterlig fortlling.

Kb Hobbitten online