Linse og Gordon: sommer, hemmeligheder og en gl. guitar - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Linse og Gordon: sommer, hemmeligheder og en gl. guitar

af Moni Nilsson

I Sommer, hemmeligheder og en gammel guitar fortstter Moni Nilsson med sin underspillede humor i en historie, hvor Linse har fet sommerferie og har tnkt sig at bruge en god del af den sammen med sin uundvrlige ven, Gordon. Gordon vil stadig trne langtidskysning med Linse, desvrre sker det p et tidspunkt, hvor den dejlige Linus dukker op. Men han skal til Cuba, og nu fortller Gordon pludselig, at han har fundet Linses farfar. Ham har hun aldrig mdt, s i al hemmelighed drager de til byen for at opsge ham. P vejen havner Linse p en scene med en gammel guitar foran flere tusinde mennesker. Det bliver en pinlig affre, til gengld viser farfaren sig at vre en rar, gammel mand, og hjemme igen venter der er et postkort. Det er stemplet i Cuba.

Aldersgruppe: 8 - 13

-Tsatsikis forfatter er p banen igen med bd. nummer to i serien om Linse og Gordon. Den svenske Moni Nilsson (f. 1955), tidligere Moni Nilsson Brannstrm, er en udprget mester i at formidle humoristisk.

I Linse og Gordon: sommer, hemmeligheder og en gl. guitar fr den unge lser da ogs lov, at rre lattermusklerne, nr Linse og Gordon bevger sig ud p eventyr. De to har sat sig for at finde Linses farfar efter, at Gordons projekt med langtidskysning er ved at ende galt. Forldrene tror, de to tager p camping. Men som altid sker der vilde ting og sager. P vejen til byen stder de ind i et bermt band 4U - der tager dem under deres vinger. Det bliver en ganske usdvanlig og morsom rejse, de to m igennem, fr de til sidst mder farfaren. Linse kan nu f den lnge ventede beretning om farens fortid. Hun selv m gre sig tanker om krligheden, da hun har flere bejlere.

Linse og Gordon: sommer, hemmeligheder og en gl. guitar er en super sjov bog til bog til de strre brn p mellemtrinet. Moni Nilsson har skrevet en underfundig, sjov og rammende historie, om det at st p trskelen mellem barndom og ungdom og finde sine rdder. Skrivestilen er enkel og dog original. Forfatteren skildrer tilvrelsen set med Linses jne i en humoristiske stil og med en udprget ligefremhed. I bogen srger Linse for at fortlle os sine meninger rligt, kkt og rapt.

Linses liv ligner i grunden mange andre pigeliv p tolv et halvt r. Linses far og mor er flyttet fra hinanden, og Linse m forsge at vre et lykkeligt skilsmissebarn. I Linse og Gordon: sommer, hemmeligheder og en gl. guitar skruer forfatteren op for det sjove og ned for det realistiske. Bogen er s afgjort i den lette genre, men p alle mder et dejligt bekendtskab.

Forfatteren underspiller og ironisere her og der, men p en fin og fngende mde som lseren hurtigt fanger. P overfladen er bogen let, glad og pjattet. Alligevel er det tydeligt, at Linse er en eftertnksom pige, der fx gr sig mange tanker om skilsmisse, sin sm deprimerede far, familierelationer, voksnes ansvar, den frste krlighed og accept af hinanden.
Sagt p en anden mde, formr Moni Nilsson at f os til at grine, smile og reflektere p n gang. Derfor hster andet bind om Linse og Gordon ogs stort bifald herfra!

Kb Linse og Gordon: sommer, hemmeligheder og en gl. guitar online