Vildheks: Første samling - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

Vildheks: Frste samling

af Lene Kaaberbl

Med t slag af en kattepote bliver Clara hvirvlet ud af sin almindelige pigehverdag og ind i en verden hvor dyr kan vre bde livsfarlige og livsndvendige, og hvor hun har fjender som ikke tver med at sl ihjel for at f deres vilje. Tolvrige Clara har arvet sin mosters vildhekseevner, men hun har meget at lre, og hun skal lre det hurtigt hvis hun gerne vil n at fylde tretten. Vildheks frste samling Bog 1-3

Aldersgruppe: 8-15

-Lene Kaaberbls serie Vildheks er pigefantasy om at turde og tro p sig selv. Drenge m bestemt ogs gerne lse med, men et krver mod og nerver af stl. Nu udkommer de frste tre bger i t stort flot samlebind, hvor unge lsere kan dykke ned i Ildprven, Viridans blod og Kimras hvn. Bagerst er samlebindet suppleret med et lille Vildhekseleksikon. Lidt flere lkkerier fra bogens hjemmeside mtte gerne have fundet vej heri.

I Ildpven mder vi frste gang hovedpersonen Clara. Vi er i nutiden og her trffer vi Clara, der er en ganske almindelig pige - mske endda lidt genert og usikker. Clara har en god ven i drengen Oscar. Ganske uventet lber Clara ind i den store, sorte kat i trappeopgangen, ved lejligheden hvor hun bor sammen med sin mor og nu slutter den ordinre hverdag. Claras mor tager hende med langt ud p landet til mosteren som Clara ikke tidligere har mdt. Moster Isa er en sd og krlig heks af den moderne slags, som vil beskytte Clara mod den onde Kimra, der er efter hende. Clara bliver stillet foran Ravnerdet og m gennemg en prve for at bevis at redde sig fra Kimra. Prven bestr af fire elementer, som Clara m g gennem, nemlig Himlens Ild, Vandenes Ild, Jordens Ild og Ildens Hjerte.

Forfatteren har skruet helt op for dramatikken, i bind to, Viridians blod, om Clara og Oscar samt den talende kat Kat. Mod sin vilje bliver Clara draget ind i et nyt vildt og voldsomt vildhekseeventyr, da en af de andre vildhekse Shanaia er i fare og hrdt sret. Den onde heks Kimra har set sig endnu mere gal p Clara og skyer ingen midler. Livsfarlige havfugle sendes bde imod Shanaia, Oscar, Klare og moster Isa. Takket vre snilde og visdom, lykkes det heller ikke denne gang Kimra at delgge sine fjender. Viridians blod fr pulsen op hos enhver lser, og denne gang synes jeg faktisk, at det bliver en tand for uhyggeligt, nr fuglene angriber som i en anden gyser, eller blodet p anden mde flyder. Men alligevel er bogen s ndelst spndende, at jeg ikke kan andet end begejstres over en fantasybog, der handler om at hjlpe sine venner uanset hvad, vre modig og tapper - eller som det udtrykkes i Vildheksebgerne: "Flygt aldrig, fr du har kmpet!"

I Kimras hvn m Clara sge hjlp hos sin moster efter hun fr et grimt mareridt, hvor hun tror, hun er en lille skovfugl, der bliver kvast ihjel af store ukendte krfter. Pludselig begynder Clara at drmme voldsomme, levende og gruopvkkende drmme selvom hun stadig er vgen! Mens hun endnu er i skole, begynder hun at opfrer sig farligt og aggressivt. Dt bliver fatalt for Martin fra parallelklassen. Clara er fortvivlet, da Martin ender p intensivafdelingen efter noget hun har gjort, og vil finde ud af hvorfor hun drmmer sdan! Mysteriet om Claras onde drmme viser sig at vre mere gdefuldt, ondt og ogs trist end, man kunne forestille sig. I dette tredje bind mder vi nye tematikker, i takt med at mysteriet om Claras drmme og ndrede adfrd lses. Lene Kaaberbl lgger kun f spor ud, s spndingen holdes, og vi spndte vender side efter side med bankende hjerte. Det r en uhyggelig bog, men ogs varm og menneskeklog. Kimras hvn har en god vekselvirkning mellem det beskrivende, hyggelige og det intense, voldsomme og uhyggelige med en overvgt til det grufulde! Bogen er barsk, med dens kredsen omkring det onde og hvad det onde vokser ud af.

Lene Kaaberbl skriver som altid levende og formr at f pulsen op uden at det bliver alt for uhyggeligt i den frste bog, men siden bliver det gradvist mere og mere intenst og barskt i de flgende bger. Vildheks er en ndelst spndende serie, der begejstre de strre brn og unge. Det er magi og heksekunst uden det bliver fjollet og dumt p nogen mde. Tvrtimod fr Lene Kaaberbl lseren til automatisk at rejse med Clara fra hendes nutidige virkelige verden og ind i den overnaturlige. Nr det kan ske for Clara, kan det jo ske for alle
Man m og skal lse videre, for at se hvad der nu hnder, nr Clara stilles overfor store udfordringer hun ikke tror, hun kan magte. Gang p gang er Clara parat til at give op, men hun lre efterhnden, at hun i det mindste kan prve, thi "Flygt aldrig, fr du har kmpet!" .

Serien er overordentlig velskreven og velfortalt. Sidste bog er p nippet til at vre en gyser, men er i bund og grund mere srgmodig og eftertnksom jo lngere man nr hen mod slutningen. Med sine overraskende greb, fortllemssige twist og mange uventede dramatiske episoder, viser forfatteren os, at hun som altid mestre magien p fornemmeste vis.

Lene Kaaberbl har gjort det igen. Vildheks er gte feel-good-fantasty-story for tweens med hang til dyr og gode bger!
De tre frste vildheksebger efterflges af yderligere en stribe bind, sledes at serien menes at skulle ende p i alt seks bind. En serie der p det allervarmeste kan anbefales!

Kb Vildheks: Frste samling online