I vendernes vold - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

I vendernes vold

af Josefine Ottesen

Anden del af Josefine Ottesens storstilede historiske romanprojekt Danerriget, hvor vi med et nedslag i hvert rhundrede flger en slgt og en by fra 1094 og frem. Her r 1168, hvor den unge Thorbjrn er blevet taget som trl af vendiske srvere men bliver befriet, da danerne angriber Arkona. Thorbjrn har alle evner til at blive ridder, men hverken midler eller indflydelsesrig slgt.

Aldersgruppe: 9-16

-Forfatteren Josefine Ottesen er nu net til andet bind i sit imponerende litteraturprojekt Danerriget, i hvilket hun vil skrive ti selvstndige historiske brnebger der skildre hver deres rhundrede i tiden fra 1000 2000. Hver bind str alene. Sledes handler frste bind Slgtens offer om en pige mens hovedpersonen i I vendernes vold Danerriget 1168-71 er den unge ridder Thorbjrn.

I vendernes vold er en levende, spndende og dramatisk fortlling om trllen Thorbjrn og den fantastiske hingst Brunac. Da bogen tager sin begyndelse er vi hos venderne. Men danerne i skikkelse af Valdemar den Store og og hans halvbrdre Absalon og Esbern Snare iscenestter et voldsomt angreb p borgen. Snart ender Thorbjrn i Danmark, der netop er blevet kristent.
Thorbjrn bliver frigjort fra sin trldom, men vlger at blive staldreng i Swinaborg. Drmmen er at blive vbner og siden ridder og ikke mindst at erobre hjertet p den hjbrne m Rechiza, hans mester, Mistivois, fosterdatter. Hun er imidlertid af en langt hjere klasse end han selv og her som flere andre gange fornemmer vi en ung mand der som alle andre unge har let ved at henfalde til store drmmerier. Thorbjrn mder i sin barndomsveninde Grith stor sttte, men har ikke je for hendes opmrksomhed. Ikke fr det nsten er for sent!

Josefine Ottesen har skrevet en fantastisk roman om datidens Danmark, om klasseinddeling, om de barske og endda barbariske krige, om kirken p denne tid og om hvordan indenrigspolitik blev frt. Alt sammen er formidlet levende, dramatisk og dog uhyre vedkommende for lseren.

Bogen byder p store oplevelser men ogs mange udfordringer omkring fx navne, steder, tider og den historiske kontekst. Der savnes om noget en ordliste trykt i bogen! Det er muligt at udprinte en liste, men det virker ikke s praktisk nr man har taget bogen med p ferie eller weekend.

I vendernes vold er en gte dannelsesroman for strre brn og unge, der holder af krlighed, danmarkshistorie, heste og dramatik, ligesom bogen er rig p kampe, konflikter men ogs varme venskaber. Isr venskabet mellem den gamle kloge hestetmmer og staldmester, der hjlper vores hovedperson er vigtigt for bogen. Forholdet til halvbroderen, stormandssnnen ge er med til at ge spndingen og gre bogen uhyre fascinerende for bde piger og drenge.

Gld dig til en rejse i tidsmaskinen tilbage til datidens ridderliv med kampe, heste og hrdt hverdagsliv. Alt sammen skildret formidabelt af Josefine Ottesen, der evner at genskabe et levende billede af Danmark i 1100-tallet. En historisk roman for de store lsevante brn og unge, der elsker et dejligt drama og nervepirrende personlig udviklingsroman.

Ls mere p hjemmesiden danerriget.dk

Kb I vendernes vold online