VENINDER FOR ALTID 6. HUNDEBALLADE - Anmeldelse p Sjovforbrn.dk

VENINDER FOR ALTID 6. HUNDEBALLADE

af Camilla Wandahl

Veninder for altid er en populr tseserie for piger mellem 8 og 12 r. Velskreven, veloplagt og vldig populr blandt mlgruppen ikke mindst!I bog nummer seks Hunde-balade er det Ane og Tammy, der er hovedpersonerne. De to piger har begge to krlighedsproblemer, men p hver deres mde, og s fr Tammy sin sag for, da hendes mormor er kommet p hospitalet, og morfar kan ikke passe deres hund Flicka alene.

Aldersgruppe:

-Veninder for altid er en populr tseserie for piger mellem 8 og 12 r. Velskreven, veloplagt og vldig populr blandt mlgruppen ikke mindst! Serien har stor succes med at skildre pigelivet blandt fire veninder i en 6. klasse. Forklaringen p at det lykkes s godt er mske, at forfatteren er den kun 24 rige Camilla Wandahl, der dermed har ungdommen meget nr sit eget liv.

I bog nummer seks Hunde-balade er det Ane og Tammy, der er hovedpersonerne. De to piger har begge to krlighedsproblemer, men p hver deres mde, og s fr Tammy sin sag for, da hendes mormor er kommet p hospitalet, og morfar kan ikke passe deres hund Flicka alene. Flicka flytter ind hos Tammy, p prve, men det skal vise sig at hunden er lidt af en ballade-hund! Stakkels Tammy er bange for at miste sin elskede hund, men fr hjlp fra klassekammeraterne. Ane kmper med at hitte ud af, om hun mon er mest forelsket i Morten fra klassen eller Asger i Kbenhavn der bor nabo med hendes far?

Bogens kapitlers skifter synsvinkels fra henholdsvis Tammy til Ane, men for at hjlpe den unge lser godt p vej er der foran hvert kapitel vist en lille stregtegning af den person, der fortller det pgldende kapitel, s det er nemt at flge med. Det er en rigtig fin detalje, da det for en del af de unge lsere kan vre lidt svrt at skifte synsvinkel. Bogen er sjov og spndende, med fokus p det hverdagsrealistiske og genkendelige.

Uden at kunne stte en finger p hvor og hvorfor, synes jeg imidlertid at bogen savner mere dynamik og energi. De tidligere bger i serien forekommer at fungere bedre og vre endnu mere spndende, men jeg er ikke spor i tvivl om at de trofaste fans af serien vil vre glade for bogen. Alligevel synes jeg det er tydeligt at serien om de fire veninder lakker mod ende og emnerne er brugt ud. Det har vret et herligt og flot mde der varmt kan anbefales. Slutningen den syvende bog snupper vi selvflgelig ogs da finalen hre med.

For nuvrende fortjener bogen om hundeballade ros, fordi det er let og ligetil lystlsning der vil appellerer til mange piger med god gedigen underholdning. Serien om de fire veninder, deres familier og klassekammerater er en fin pendant til de mange hestebger, som ikke alle piger har lyst til at lse. Enkel, nem og srdeles fin til lystlsning i massevis, sdan som bde forldre og lrer nyder at se. Tserne vil absolut fle, at serien har noget vedkommende at fortlle p trods af dens enkelthed og forudsigelighed.

Kb VENINDER FOR ALTID 6. HUNDEBALLADE online